Zes handen. Twee voor elk van de drie beelden waaruit het kunstwerk Gangengeld bestaat, maar ook voor alle andere ‘geobjectiveerde’ vrouwen.

Kijk naar haar: uit hout gesneden, het gezicht ingetogen, vol ongeloof en berusting. Het is de bedrieglijke eenvoud die juist daarom zo confronterend kan zijn, die me aanspreekt in het werk van Paloma Varga Weisz.
 
Nog tot 2 februari 2020 te zien in het Bonnefantenmuseum in Maastricht.

Bonnefantenmuseum verwerft topstuk van Paloma Varga Weisz met steun Mondriaan Fonds

Dankzij het Mondriaan Fonds heeft het Bonnefantenmuseum het monumentale kunstwerk Galgenfeld van Paloma Varga Weisz aangekocht. Een bijzondere aanvulling voor de collectie; Galgenfeld bezorgde Varga Weisz haar internationale doorbraak en vormt tevens een vroeg sleutelwerk en hoogtepunt in haar oeuvre. Met een grote solotentoonstelling van Varga Weisz, in het najaar van 2019 in het Bonnefanten, wordt met deze aanwinst vooruitgelopen op de eerste kennismaking van het grote publiek met de surrealistische beeldverhalen van deze eigenzinnige kunstenaar.

 

‘De installatie Galgenfeld vervult een onmisbare brugfunctie tussen de belangrijke deelcollecties middeleeuwse religieuze sculptuur en hedendaagse kunst van het Bonnefanten. Paloma Varga Weisz koppelt actualiteit aan Euregionaal erfgoed en past binnen onze focus op de ‘verborgen canon’. Als zodanig draagt het werk bijzonder bij aan de signalerende functie en het onderscheidend profiel van het museum’ , aldus artistiek directeur Stijn Huijts.

Lees meer 0ver Paloma Verga Weisz in het Bonnefantenmuseum

 

Comments are closed.